nike logo caps

Nike vil prioritere 40 av sine totalt 30.000 forhandlere.

Nike har globalt 30.000 forhandlere, men nå skal 40 prioriteres  sier administrerende direktør, Mark Parker.

Nike ønsker å satse mer online og skal bli mer selektive på hvilke forhandlere som prioriteres. De utvalgte forhandlerne vil bli spesielt behandlet, og alle vil ha en egen Nike avdeling med Nike spesialister.

Nike og Amazon

En av plattformene Nike ønsker å prioritere online er Amazon. Prosjektet er ikke nytt, for allerede i 2017 startet Nike et pilotprosjekt i samarbeid med Amazon.

Etter planen skal Nike være klare i 2022 og forventer å miste forhandlere på veien som følge av de strategiske endringene. Selv om de har valgt ut 40 forhandlere betyr det ikke at de andre blir skjøvet ut. I hvert fall ikke umiddelbart.

Nike er fremtidsrettet og ser hvordan forhandlernettet vil endre seg i årene fremover. Presidenten for Nike Brand, Trevor Edwards informerte investorene:

«udifferensiert, middelmådig detaljhandel vil ikke overleve.»

Hvis alt man gjør er å viderefører salget uten å tilføre noen form for verdi, vil det bli vanskelig å opprettholde bedriften i fremtiden. Driver du fysisk butikk er det viktig å finne ut hvordan du kan skape merverdi og ikke kun være et ledd i verdikjeden som «enkelt» kan erstattes.

D2C – Direkte til forbruker

Nike er mer fokusert på D2C(direkte til forbruker) strategi. Det gjør de mindre avhengig av engrosleddet. I prognosetall benyttet ikke engang Nike tall fra forhandlernettet. Målet til Nike er at i løpet av 2022 skal 30% av den totale omsetningen være fra online kanaler. Det er en dobling av det de tidligere har hatt.

Kontakt oss gjerne for en samtale

Kontakt oss nå