Morgedagens konkurrenter sjakk

Hvem blir konkurrentene dine i fremtiden?

Når vi snakker om konkurrenter sammenligner vi oss ofte med de som leverer de samme produkter og tjenester.  Hvordan tror vi dette vil utvikle seg i fremtiden?

Eksempel på dette er DNB som ser på Nordea og Sparebanken som konkurrenter. Et annet eksempel er VG, Dagbladet og Aftenposten som i en årrekke har sloss om leserne. Jo mer trafikk, jo større reklameinntekter. Så hva mener vi egentlig med morgendagens konkurrenter?

Igjen trekker vi frem kjente selskaper som Amazon og Google. Vi synes dette er gode eksempler å bruke fordi dette er selskaper de fleste har hørt om og har et forhold til.

Innledning

Når Bezos åpnet Amazon 16. juli 1995 var dette en ren salgskanal for bøker. Han var tidlig ute med å kunne tilby salg av bøker på nett. Andre store bokhandlerkjeder som Borders valgte å selge sine bøker gjennom Amazon fremfor å satse digitalt selv. Enkelte vil nok oppleve dette som en noe spesiell strategi da Amazon var en konkurrent.

Borders var en internasjonal bokhandlerkjede som var ledende på salg av bøker og CDer. Noen år senere gikk Borders konkurs og over 10.000 mistet jobbene sine(på det meste var de 19.500 ansatte)

Som følge av de store inntektene og etterspørselen utviklet Amazon sin egen serverpark. Ikke bare var de avhengig av en serverpark, men den måtte også raskt kunne skaleres. Noen år senere når teknologien var god nok(for internt bruk), var det noen i Amazon som kom på ideen om å selge tjenestene videre til andre som hadde bruk for samme skalerbare servertjeneste(AWS). Bare de siste 7 årene har omsetningen på AWS tjenester 10 doblet seg og  i 2019 hadde AWS en omsetning på 35.026 milliarder dollar.

Amazon og Bezos stopper ikke der. I dag leverer de alt fra cloud tjenester, Amazon markedsplass, eget filmselskap, Kindle, Alexa og vi kunne fortsatt resten av denne artikkelen med å ramse opp. Bezos har gjort alt annet enn det vi lærte på skolen, nemlig å ha fokus og ikke gå for bredt ut. Så hvis vi da starter med innledningen igjen. Hvem er morgendagens konkurrenter?

Amazon utvikler tjenester

Amazon utvikler også en rekke andre tjenester. Fra betaling, utlån til forsikring angriper Amazon finansielle tjenester fra alle vinkler uten å måtte gjøre det gjennom en konvensjonell bank. Vi tror verken DNB, Sparebanken eller Nordea tenkte denne tanken for noen år siden, og enda mindre at bokhandleren kunne bli en reell konkurrent.

For Amazon handler alt om å få kunder inn i deres økosystem. Jo flere tjenester de har som knytter kundene opp til deres tjenester, jo, bedre. I dag er ikke Amazon sin markedsplass lansert i Norge og utgjør derfor en liten trussel. Men skal vi tro media er det ikke lenge til de er over landegrensene. Da blir konkurransen en realitet. Optigon har også blitt informert om at de nå leter etter norsk- og svensktalende ansatte.

Amazon har et stort fortrinn

Amazon har også en stor fordel i og med at finansielle tjenester ikke er Core business. De kan se på dette som en tjeneste overfor sine kunder for å få de inn i økosystemet. Dette i motsetning til bankene og forsikringsselskapene som åpenbart lever av disse type tjenester.

Amazon har allerede en enorm kundeportefølje gjennom både AWS og markedsplassen sin. I dag skjer hele 49% av all netthandel i USA gjennom Amazon.

Hva med avisene?

VG, Dagbladet, Aftenposten og aviser var generelt mest opptatt av hverandre. Det handlet om å få flest mulig lesere slik at de kunne øke sine salgs- og reklameinntekter. I en periode snakket avisene mest om hvem som hadde mest lesere på nett, og så kanskje ikke at denne kanalen ville slippe til andre selskaper som aldri hadde vært i bransjen.

Mens avisene så på hverandre og skrøt av høye lesertall på nett, var det helt nye selskaper som kom inn fra sidelinjen. Google(som forøvrig aldri har solgt en avis) har sin største inntektskilde i nettopp reklameinntekter på nett. Gjennom sitt utbredte reklamenettverk har Google årlig vekst, mens avisene stadig får en tøffere hverdag.

En av de få som så viktigheten av å beholde inntektene gjennom tradisjonelle aviser og ikke være avhengig av reklameinntektene, var Trygve Hegnar med Finansavisen. Han forsto at for å klare dette var han helt avhengig av å tilføre noe mer og investerte derfor i høy kompetanse, som igjen ga leserne godt redaksjonelt innhold.

Global konkurranse

Vi skal huske at verden stadig blir mindre ved at flere handler over grensene. Med internett får man plutselig en global konkurransesituasjon.

Flere vil sikkert hevde at de er beskyttet av norske myndigheter og at dette er regulert, men vi må ikke glemme at myndigheter sin jobb er å gjøre det enklere og bedre for forbrukere. Hvis det å slippe store internasjonale aktører inn i Norge medfører bedre betingelser på varer og tjenester, tror vi myndighetene på et eller annet tidspunkt må gi tilganger til disse aktørene. Det er uansett forbundet med stor risiko å ikke ta høyde for at det skjer i Norge.

Konklusjon

I fremtiden kan vi ikke lenger sammenligne kun produkter og tjenester når vi ser på konkurrenter. Det finnes aktører der ute som aldri har drevet i samme bransjen som deg, men som har store forutsetninger for å gå inn i nye bransjer. Vi må se på konkurranse med en mer markeds- og datadreven tilnærming. I tillegg åpner internett for at handel blir mer global og vi får en helt ny konkurransesituasjon.

Neste artikkel «Kompetanse blir viktere enn noen gang» kommer 03.04.2020

Kontakt oss gjerne for en samtale

Kontakt oss nå