kompetanse norske bedrifter

Nå er det kundene som sitter på kompetansen

For kun få år siden var det vanlig å gå inn i en butikk og få gode råd fra en fagperson. Det var i butikken vi fikk den hjelpen vi trengte, enten ved oppmøte eller på telefon. Er det fortsatt slik?

Kunden får mer kompetanse

Uansett om det var sportsartikler, bøker, maling, hårprodukter, etc. Vi hadde alltid ekspertene i butikkene. Nå som nettet virkelig har tatt seg opp og det florerer av god informasjon, er det kundene selv som blir ekspertene. Undersøkelser Google har gjort viser at de som bruker nettet kan bruke timer på research. Et eksempel de viser til var en jente som gjorde over 130 interaksjoner på nett før hun gjorde et kjøp. Google har gitt ut en rekke eksempler på hvordan de besøkende går fra den ene kanalen til den andre for å finne informasjon. Dette kan de fleste kjenne seg igjen i. Vi Googler, går på YouTube, sjekker prisguiden går på leverandørsider, går tilbake til Google og søker igjen. Og slik fortsetter kundereisen.

Mange tilbydere

I dag er det så mange produsenter og leverandører som konkurrerer i de samme markedene, og vi som forbruker vil gjerne vite mest mulig om det vi skal investere i. Ettersom nettet har millioner av sider med nyttig informasjon blir terskelen enda høyere for å reise ned i butikken eller ta en telefon. Det er mye enklere for oss å finne informasjonen vi trenger. Som regel har kunden gjort så mye research at de har mer kunnskap enn de som står i butikken. Det setter derfor langt større krav til de som står i butikk.

Bli eksperten

Enkelte kjeder begynner å se viktigheten av kompetanse. En rekke større norske kjeder setter opp egne avdelinger hvor de har spesialister plassert på de ulike avdelingene. Noen velger å dele avdelinger inn i merkevarer, mens andre spesialiserer seg på nisjer. På den måten kan de ansatte bli spesialiserte og gi kunden en god opplevelse. Målet må være å kunne gi kundene mer informasjon enn det de selv finner på nett.

Ha riktig kompetanse

Mange muligheter

Nettet har en voldsom hastighet og det legges ut tusenvis av artikler hver eneste dag. Selv om det er vanskelig å konkurrere, er det fortsatt noen gode muligheter.

En mulighet er å ta kontakt med produsenter og leverandører. Hør om de kan ta en grundig opplæring av de ansatte. Noen er kanskje spesialister på merkevare, mens andre er sterke innenfor nisjer. Er du så heldig å kjenne noen som har en unik kompetanse innenfor de produkter eller tjenester du selger, er det fullt mulig å høre om de kan bistå med opplæringen. Eller du kan engasjere de ansatte ved å gi de oppgaver hvor de selv får ansvaret for å bli spesialistene. Mulighetene er mange.

Fokuser på kompetanse

Uansett fremgangsmåte er det viktig å ha fokus på hvordan din bedrift kan bli bistå kundene. Ikke bare gir det mulighet for økt salg, men man bygger også en sterk merkevare. Nettet har kommet for å bli og det er viktig å posisjonere bedriften slik at den kan fungere sammen med nettet, og ikke havner på sidelinjen.

Hvis du ikke endrer deg i takt med utviklingen, men er bestemt på å gjøre det sånn du alltid har gjort det, kan det by på en rekke utfordringer. Kundene uteblir, markedskosten går opp og man mister konkurranseevnen.

Oppsummering

Driver du fysisk butikk er det viktig å påse at de ansatte i butikken kan produktene de selger. Vær opptatt av å utvikle kompetansen slik at kunden kan stille spørsmål de ikke har funnet ut av selv. Hør gjerne med leverandører og eller produsenter om hvordan de kan bidra for å skape bedre kompetanse i bedriften. Mulighetene er mange, så alt som gjenstår er å bruke de.

Kontakt oss gjerne for en samtale

Kontakt oss nå