Snickers 7-eleven digital annonsering

Vi forbinder ofte kreativitet med design, men på nettet snakker vi ofte om kreative løsninger.

Selskaper bruker millioner av kroner på flotte plakater, bannere og annonser, men er det her gevinsten ligger? Når vi i Optigon snakker om kreativitet, tenker vi ofte på løsninger og ikke design.

Det finnes en rekke eksempler på gode kreative løsninger. Et eksempel er samarbeidet mellom 7-eleven og Snickers. Et samarbeid som virkelig har skapt resultater.

7-eleven og Snickers samarbeidet

Vi vet hvor irriterte vi kan bli hvis blodsukkeret faller. Ikke bare blir vi i dårlig humør, men det kan også medføre irrasjonelle handlinger. Som snickers sier «Du er ikke deg selv når du er sulten».

Men hva om Snickers kunne bruke dette til noe positivt? Hva om de kunne finne ut når noen var irritert og sende reklame basert på irritasjon. Tenk deg, jo mer rasende og irritert du ble, jo billigere ble varen. Umulig sier du? Absolutt ikke. Det er allerede gjort.

Utviklet egen algoritme

Snickers og 7-eleven har utviklet en algoritme som de kan koble opp mot sosiale medier for å undersøke humøret vårt. Ved hjelp av AI har de utviklet en unik algoritme de kaller «Hungerithm». Algoritmen analyserer humøret til de som poster i sosiale medier. Basert på tolkningen av humøret dukker det opp Snickers reklamer.

Når teknologien ble lansert klarte «Hungerithm» å analysere 14.000 poster pr dag. Funksjonen kunne benyttes på Facebook, Twitter og YouTube. Om ikke det var nok kunne algoritmen også tolke slang og sarkasme. Det gjorde at de fort kunne sjekke «temperaturen» på nettet.

Programmet rettet seg direkte mot forbrukere i irriterende situasjoner. Som feks været, rush trafikk, politikk, etc. Deretter fikk de tilsendt en Snickers kupong og ble henvist til nærmeste 7-eleven butikk.

Oppdatert opptil 4000 ganger pr måned

Ettersom kampanjene respondererte på data ble reklamen oppdatert over 4000 ganger per mnd. Og på en fem dagers uke kunne prisen på annonsene ha 5000 variasjoner.

Resultater

Som et resultat av kampanjen økte Snickers salget med 67%. Det var en økning på 1740% på Facebook og begrepet Snickers økte med 120% på Twitter. Suksessen har vært så stor at Snickers vurderer å rulle ut samme kampanjen i flere land.

Det finnes en rekke eksempler på denne type kreative løsninger og fler vil komme.

Kontakt oss gjerne for en samtale

Kontakt oss nå